Lekcja 6 TEORIA

Osaczony tygrys – jak poradzić sobie w trudnej sytuacji

Może się zdarzyć, że pomimo wszelkich środków ostrożności znajdziesz się w pułapce zastawionej przez cyberprzestępców. Aby wydostać się z potrzasku, natychmiast przerwij logowanie do bankowości elektronicznej i niezwłocznie skontaktuj się z infolinią lub dowolnym oddziałem banku.

Nie korzystaj z zainfekowanego komputera

Nie korzystaj z komputera zarażonego złośliwym oprogramowaniem do logowania się w systemie bankowości elektronicznej. Jedyną skuteczną metodą usunięcia złośliwego oprogramowania jest ponowna instalacja systemu operacyjnego.

Zmień hasła i monitoruj transakcje

Zmień hasła do wszystkich aplikacji internetowych (systemy bankowości, poczta elektroniczna, portale społecznościowe itp.), wykorzystując do tego inne urządzenie. Jeżeli Twój komputer został zainfekowany podejrzanym oprogramowaniem, przez kilka dni uważnie obserwuj swoje konta bankowe.

Zmniejsz limity transakcji

Warto ustawić limity dla wykonywanych transakcji (osobno dla transakcji internetowych, mobilnych, dla kart itp.). Jeśli np. nie korzystasz z transakcji internetowych, możesz ustawić limit na 0 zł. Pozostałe limity ustaw na niską kwotę, a gdy będziesz potrzebować większej kwoty, zawsze możesz chwilowo zwiększyć ten limit. Jeśli ustawisz takie ograniczenia, włamywacze nie będą mogli wypłacić więcej niż wyznaczony limit.

Przerwij logowanie, gdy:
  • W pasku adresu przeglądarki nie wyświetla się symbol kłódki na zielonym tle.
  • Certyfikat strony nie jest wystawiony dla Twojego banku.
  • Wyświetlane są ostrzeżenia przeglądarki co do bezpieczeństwa certyfikatu.
  • Serwis bankowości elektronicznej wymaga od Ciebie autoryzacji transakcji, której samodzielnie nie zlecałeś i nie możesz jej anulować aby przejść dalej.
  • Proces logowania do banku wygląda inaczej niż zwykle, trwa znacznie dłużej, pojawiają się nowe okienka i prośby o wpisanie dodatkowych danych np. pełnego hasła zamiast maskowanego lub kodów SMS, jeśli sam nie zmieniłeś tych ustawień.
Skontaktuj się z bankiem, gdy:
  • Ktoś usiłuje wyłudzić jednorazowy kod SMS albo Twoje dane logowania do bankowości.
  • Otrzymasz od Twojego banku powiadomienie o czynności, której nie wykonywałeś, np. nie logowałeś się do bankowości elektronicznej, a otrzymałeś powiadomienie o logowaniu.
  • Otrzymujesz fałszywe wiadomości przesyłane przez komunikatory, media społecznościowe, SMS, mail i inne kanały.
  • W Twoim systemie bankowości elektronicznej miała miejsce transakcja, która nie była zlecana przez Ciebie.
  • Transakcja zawierała inne dane niż zlecone przez Ciebie.
  • Nie zgadzają się kwoty Twoich rachunków bankowych.

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji.

Akceptuję